zondag 16 januari 2011

Matchday!!

Zaterdag !!
eerste wedstrijd van het seizoen tegen Davidson!
Een van onze beste spelers Kinshuk (nickname Shuks) is geblesseerd en we moeten het helaas zonder hem doen..
de regels zijn anders dan de competitie in Nederland...
je speelt als team 3 dubbels tegen het andere team
elke dubbel is een proset tot de 8.. het team dat 2 (of 3) dubbels wint verdient 1 punt.
daarna worden er 6 singles gespeeld, die elk 1 punt waard zijn.
in totaal zijn er dus 7 punten te verdienen en daar moet een winnaar uit komen.
Voor allemaal was het spannend wat de line-up (opstelling) voor de wedstrijd zou zijn.. we hadden allemaal hard getraind om de coach te overtuigen dat hij ons in de top 6 moest zetten. De dubbels werden op vrijdag al bekend gemaakt;
ik zou de 1e dubbel gaan spelen samen met Chris Cooprider (nickname Coop)
de tweede dubbel zou gespeeld worden door Illia (ills) en Konstantin (Kosta) zij komen uit Belarus en Israel maar spreken Russisch met elkaar.
de derde dubbel was Michael (Jersey) en Rafael (Rafa)

Coop en ik hadden nog nooit samen gedubbeld en we begonnen ook stroef aan de wedstrijd.. we stonden meteen 2 breaks achter en met 1-5 voor Davidson op het scorebord zag het er slecht uit, ik kwam erachter dat het dubbelniveau hier een heel stuk hoger lag dan in Nederland... we kwamen echter steeds beter in ons ritme en begonnen steeds meer ballen te maken.. we kwamen terug tot 6-7 waarop de 2 meter lange Amerikaan van Davidson de wedstrijd uit mocht serveren, hij had de hele wedstrijd nog geen een fout gemaakt in zijn eigen games.. Coop en ik gingen er vol voor en speelde een paar goede punten en na een hele lange deucegame van 10 minuten sloeg de amerikaan van Davidson op matchpoint een service tegen de netrand die precies over het net viel. Ace dus....... 8-6 verloren helaas, maar het ging steeds beter..
In het college tennis in Amerika speel je door bij een netservice, omdat de scheidsrechters alleen maar op de lijnen letten werden er te vaak punten gepikt, wanneer iemand anders een ace sloeg, de tegenstander zei dat het een netservice was; daarom hebben ze de regel let op netservice afgeschaft. In dit geval was dit dus in ons nadeel en verloren we de dubbel.
De andere twee dubbels wonnen we allebei met 8-6 dus alsnog het dubbelpunt binnen!

Daarna konden we aan de singles beginnen, net na de dubbels werd de line-up voor de singles bekend gemaakt en ik stond gepland om de 6e single te gaan spelen. Onze nummer 1, Jersey, verloor in 3 sets van de 2 meter lange Amerikaan.. Kosta won de tweede single en Rafa won na een lange 3 setter de derde single, 3-1 voor dus! Ills en Coop waren al met hun singles bezig en ik mocht ook de baan op voor mijn single. ik startte erg goed, mijn eerste servicegame waren 4 aces en stond al snel een dubbele break voor, door een verslapping liet ik de andere jongen nog een break terugkomen, maar daarna bleef ik scherp en won de set met 6-4. Op datzelfde moment won Coop zijn single met 6-4 7-6, dit betekende dat we 4-1 voorstonden en niet meer konden verliezen. Omdat we nog een wedstrijd moesten spelen werd besloten om de wedstrijden van mij en Ills te stoppen, met het oog op frisheid voor de volgende wedstrijd.. Normaal zou je zo'n wedstrijd altijd uitspelen. Einduitslag was dus 4-1 voor ons, hoewel mijn gewonnen set wel meetelt voor mijn persoonlijke record! dus eerste overwinning is in the books!

We kregen een half uurtje off en moesten daarna weer beginnen met de warming-up voor de tweede wedstrijd tegen NC State.
NC State is een van de hoogst gerankte teams in Amerika en hebben een team met 13 spelers, allemaal hoog niveau.
De dubbel line up was hetzelfde als tegen Davidson, Coop en ik stonden weer op 1! We konden ons niveau van de eerste dubbel goed vasthouden en kwamen snel een break voor, we waren agressief en gaven weinig weg. De NC state jongens gingen ook steeds beter spelen en kwamen terug tot 6-6, hierop volgde twee super lange games die met de nodige pech net niet onze kant op vielen... weer 8-6 verloren, balen !!! De coach was echter zeer tevreden met onze vooruitgang en vond dat we snel progressie hadden gemaakt in onze eerste 2 wedstrijden. Rafa en Jersey verloren de dubbel erg snel met 8-2, waardoor de goede overwinning van Kosta en Ills niets meer waard was.. Dubbelpunt verloren.. op naar de singles
ik stond niet in de singles line up tegen NC state, er waren wat nieuwe jongens ingebracht die nog niet gespeeld hadden, en we hoopte erop dat de frisse spelers nieuwe energie konden brengen in de singles. Jersey speelde weer op 1 tegen een spaanse jongen, en verloor na 2 en half uur in de derde set.. 0-2 achter.. tegelijker tijd verloren we de 2e en 3e single ook allebei in een kantjeboord wedstrijd... game over.. NC state was te goed en we konden het net niet maken.. We misten Shuks !!
Coach was teleurgesteld omdat we in elke wedstrijd kansen hadden en ze elke keer net niet wisten te pakken, we gingen terug naar het hotel om daar nog een nacht te slapen, om vervolgens op zondag terug te rijden naar Wilmington... Iedereen was ondanks een goede overwinning op Davidson toch erg teleurgesteld... Zondag was het een saaie rit terug..
Maandag krijgen we een day off van de coach, het is dan Martin Luther King day en er is ook geen school.. Ik wilde echter wat extra trainen dus ga wat extra individueel trainen met de coaches ( dit kan zovaak als je zelf wilt ) en dinsdag beginnen we weer met de team practice.. We moeten weer hard trainen want de volgende wedstrijden zijn weer over een paar weken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten